Alimentatia calitativa versus alimentatie cantitativa

09.08.2015 12:28

Mancare sau hrana?

 

Pentru buna functionare a organismului in fiecare zi folosim alimente diverse pentru producerea energiei. Alimentatie difera in functie de sezon si de preferintele culinare. Imbinarea necorespunzatoare a elementelor nutritive poate produce dezechilibre foarte mari in organism.

O hrana eficienta contine:

- Macronutrienti 

* proteine

* glucide

* lipide

- Micronutrienti:

* vitamine

* minerale

* fitonutrienti

- Apa

Micronutrientii si apa asigura o buna asimilare si absorbtie a macronutrientilor.

O alimentatie sanatoasa inseamna o calitate alimentara. Calitatea  este data atat de macronutrienti, cat mai ales de micronutrienti si o apa de calitate. In acest sens jumatate din farfuria alimentara trebuie sa fie ocupata de fructe si legume. Pe lângă proteine, carbohidraţi, grăsimi, vitamine şi minerale, multe legume şi fructe conţin fitonutrienţi, elemente extrem de importante pentru sănătate. Prezenţa acestora este semnalată de culoarea vegetalelor. Astfel, cu cât acestea sunt mai viu colorate, cu atât mai mult abundă în fitonutrienţi. Pe langa culoare sunt foarte importante gustul si mirosul fructelor si legumelor. Cu cat aceste elemente sunt mai putin distinctive, cu atat continutul de fitonutrienti este mai scazut.

Fitonutrientii asigura o buna asimilare a vitaminelor si mineralelor si au rol antibacterian, imonostimulator, antialergic si antioxidant. 

Conform unui studiu efectuat de Universitatea Cambrige, publcat  in luna august anul trecut , un procent de peste 60% dintre oameni au in alimentatia lor un deficit de fitonutrienti. Motivul este atat consumul scazut de fructe si legume din alimentatie cat mai ales calitatea scazuta a frunctelor si legumelor.

http://blog.journals.cambridge.org/2014/08/bjn-study-advises-that-adults-need-to-double-fruit-and-vegetable-intake-to-get-key-health-benefits/

Daca in urma cu 50 de ani stratul de humus - pamant incarcat nu nutrienti, era de 3000 cm acum s-a redus la 30 cm. Acest lucru determina o calitate nutritionala mai mica a fructelor si legumelor. In plus, pentru o calitate mai buna, fructele si legumele ar trebui consumate in maxim patru ore de la recoltare, transportul si depozitatea acestora determinand scaderea cantitatii si calitatii fitonutrientilor. 

Ce solutii avem in aceasta situatie? Specialistii recomanda dublarea cantitatii de fructe si legume si suplimentarea alimentara.

Un consum adecvat de fructe si legume inseamna:

* 125 grame fructe proaspete

* un pahar de suc de fructe 

* 135 grame legume crude

* 135 grame legume fierte

Persoanele care nu consuma aceste cantitati zilnic, asigurand totodata toate cele cinci culori - rosu, galben/ portocaliu, violet, verde si alb, ar trebui conform specialistilor sa consume zilnic un supliment alimentar cu vitamine si minerale. 

Ca o concluzie, hrana reprezinta o alimentatie bogata calitativ, adica bogata in vitamine, minerale si fitonutrienti. Intrebarea ramane aceiasi: reusim sa ne hranim sau doar mancam?

Dr. Nicolae Victor HILA

Tehnician Nutritie

0726.625.778

nicolaevictor.hila@yahoo.com